يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً
ای پیامبر ، به همسران و دخترانت و زن های مؤمنان بگو روسری ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند ( که گردن و سینه و بازوان و ساق ها پوشیده شود ) این ( کار ) نزدیکتر است به آنکه ( به حجاب و عفت ) شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار ( فاجران ) قرار نگیرند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است. (ترجمه از ایت الله مشکینی )
ام سلمه نقل می کند: وقتی آیه شریفه 59احزاب نازل شد، پیامبر کرم به زنان خود فرمودند که باید جلباب را بر خود بپوشنید، آنان نیز به گونه ای از خانه خارج شدند که گویی بر سر انها پوششی سیاه بود. (سیوطی،الدرالمنثور،ج5، ص 221)
مراد از جلباب چادر است نه مقنعه البته گاهی مجازا برای مقنعه استفاده شده و ممکن است مجازا برای پیراهن هم استعمال شده باشد، بنابراین همین استعمال مجازی، برخی را به اشتباه انداخته و گمان کرده اند که که معنای حقیقی آن خمار و مقنعه یا پیراهن است . در حالی که علاوه بر فرق لغوی در قرآن نیز بین خمار و اجباب نیز فرق گذاشته اند. اما معنای اصلی که اکثر لغویین و شعرای عرب ، نهج البلاغه و کتب دیگر به آن اعتماد کرده اند همین معنای چادر است . پس اینکه اگر کسی بخواهد این حرف را رد نماید و بگوید در قرآن حرفی از چادر زده نشده است این آیه را چگونه تفسیر می کند؟ تام مفسران این آیه را به این شکل معنا و تفسیر کرده اند که زن باید یک پوشش روئی کامل داشته باشد که ما از آن، به چادر تعبیر میکنیم
دو شاهد از آیه در تائید جلباب به معنی پوشش سراسری
کلمه (من جلابیهن ) من من تبعیضیه است یعنی اینها بیایند و بعضی از این جلباب را برخود بیاویزند طوری که همانند پرده ای باشد که آویخته می شود. کلمه (علیهن) در(یدنین علیهن ) را دقت کتیم چرا نمی گوید (علی وجوههن) پس سراسری است نه تبعیضی اما در خمر یا مقنعه گفته شده ( بخمرهن) که این” ب ” برای اسن است که همه سر را می پوشاند .
منبع: حجاب و نظامی اسلامی ، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرنی ، به اهتمام محمد حسن دانش ، مرکزفقهی ائمه اطهار،ص18.
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات