* نظرتان درباره ی این سخن حسین چیست ؟ ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت. امام سوم شیعیان / کتاب «سفینه البحار و مدینه الحکام و الآثار» صفحه 164 نوشته شیخ عباس قمی شیخ عباس قمی از برجسته ترین روحانیون شیعه و نویسنده کتاب مفاتیح الجنان است
سفينة البحار کتاب فهرست موضوعي بحارالانوار علاّمه مجلسي است در مدت بيست سال به پايان رسيده است این کتاب موضوع بندی شده است و جالب است که بدانید برای رد ادعای واهی مدعیان دروغین کافیست بگوییم حدیث مورد بحث در چه بابی از کتاب آمده تا دروغگویی و غرض ورزی و جهالت جاعلان آن بیش از پیش هویدا شود. اما دلایل دیگری هم برای رسوایی مدعیان ذکر شده است تا روی سیاه شود هر آنکه در او غش باشد …..
درباره حديث فوق اشاره به چند نكته شايان توجه است:
1. با مراجعه به کتاب سفينه(واژه عجم) احاديث متعددي در مورد برتري عجم آورده و ديدگاه منفي معاويه و خليفه دوم رانسبت به عجم , نقل کرده وآنرا خلاف خط مشي پيامبر و علي عليهما السلام نسبت به عجم دانسته است، که اين روايت و شرح و بسط آن در جلد 67 بحار هم آمده است.
2. قرآن کريم سند محکمي است و محتواي حديث بايد با ظهور قرآن و سنت قطعي پيامبر(ص) تعارض نداشته باشد و در غير اين صورت بايد كنار گذاشته شود. در اين باره، قرآن کريم ملاک فضيلت را تقوي و دوري از تعصب مي داند و زبان و نژاد عرب و عجم نمي تواند ملاک برتري باشد.(حجرات/13)
3. اگرچه كنيه اباعبدالله نزد عموم مردم براي امام حسين (عليه السلام) به كار مي رود اما در روايات، كنيه اباعبدالله، براي امام صادق(عليه السلام) است و این خود یکی دیگر از دلایل بی سوادی نویسنده اصلی متن و بی اطلاعی افرادیست که به حرفهای پریشان او استناد کرده اند.
بنابراين حديث ج 1، سفينه البحار، ص 164 از امام صادق(عليه السلام) است نه امام حسین علیه السلام!!!!
4. بايد دانست لفظ «عجم» با «فارس» متفاوت است. عجم در لغت به معناي گنگ، بدون نطق و فهم است. وجه تسمیه عجم هم این بود که اعراب کسانی که زبان عربی نداشتند را اینگونه توصیف میکدند که : او برای ما گنگ و نا مفهوم است (عجم). یعنی هرکسی که اعراب زبانشان را متوجه نمیشوند و صحبت کردنشان برای اعراب گنگ و نا مفهوم است را عجم میگویند و شامل رومی ها و یونانی ها و …. هم میشود. ولی متأسفانه كساني كه به اختلافات دامن مي زنند، «فارس» ها را عجم ناميدند و با تحقير و توهين برخورد كردند.
اينك جهت روشنگري بيشتر به بررسي سند و محتواي حديث مي پردازيم:
1- در فرهنگ عرب به همه افراد غير عرب گفته مي شده “عجم” مثل خود ما ايراني ها كه به همه افراد غير ايراني مي گوييم “خارجي” امامنظور ما فقط اعراب نيستند بلكه همه غير ايراني ها هستند به همين گونه در عرب هم كلمه عجم به معني غير عرب است در صورتي كه اشكال كننده آن را به معني “ايراني” ترجمه كرده است!! كه اين غرض ورزي او را مي رساند.
2- اشكال كننده آنقدر نسبت به متون حديثي بي اطلاع بوده است كه نمي دانسته در روايات مربوط به اعتقادات وقتي گفته مي شود اباعبد الله منظور امام صادق عليه السلام هستند كه در اين حديث هم همينطور است و اين حديث از ایشان صادر شده است نه از امام حسين عليه السلام !!
3- اشكال كننده كلمه “بيان” را كه در ابتداي خط دوم متن مذكور آمده را به “روشن است” ترجمه كرده در صورتيكه مطالعه كنندگان كتب حديثي مي دانند كه در كتبي مانند سفينه البحار كه در واقع خلاصه كتاب بحارالانوار مرحوم مجلسي است وقتي كلمه “بيان” آورده مي شود يعني اين كه نويسنده اصلي كتاب- در اين جا منظور مرحوم مجلسي است- اين طور فرموده است و در واقع وقتي كلمه “بيان” نوشته مي شود نوعي نقل قول از نويسنده اصلي كتاب است. پس در اين جا توضيح علامه مجلسي در مورد اين حديث توسط شيخ عباس قمي آورده شده. شبهه کننده در واقع توضيح علامه مجلسی را تغيير داده و به جهت غرض ورزي خود به غلط ترجمه كرده كه” روشن است هر عربي از هر ايراني بهترو بالاتر و هر ايراني از دشمنان ما هم بدتر است. “!! در حاليكه علامه مجلسي در توضيح اين روايت از قول خود معصومين توضيح مي دهد كه منظور از عرب در اين روايت دوستان اهل بيت و معتقدين به ولايت ايشان است حتي اگر عجم و غير عرب باشند و منظور از عجم دشمنان ايشان و منكرين ولايت ائمه هستند حتي اگر عرب باشند و فرموده اند كه ملاك دوستي اهل بيت عرب بودن يا نبودن نيست بلكه ملاك اعتقاد داشتن به اصل ولايت ائمه است. پس طبق توضيح علامه مجلسي كه خود او اين حديث رانقل كرده منظور از اين حديث اين نيست كه عجم ها به خاطر عرب نبودنشان دشمن ائمه هستند.
4- اگر در متن عربي دقت كنيد در ادامه جمله اي كه در جواب شماره چهار ترجمه آن را گفتيم آمده است كه “سوء رأي الثاني في الاعاجم” كه اين جمله در ترجمه اشكال كننده نيامده است!! اما ترجمه اين جمله اين است ” اشتباه راي عمربن خطاب (دومي) در مورد غير عربها” لذا ادامه متن بعد از اين جمله برمي گردد به عقيده عمر بن خطاب در مورد عجم ها نه عقيده امام حسين عليه السلام!! که عمر میگوید هر عربی از هر عجمی بالاتر است و ……(امان از جهل و غرض ورزی ….. ببینید چگونه با حذف گوینده اصلی کلام فردی دیگر را به اهل بیت نسبت میدهند!!!)
5- در اين جا باز هم اشكال كننده بي سوادي خود را به رخ همگان كشيده است! چراكه كلمه “قب” كه در پايان اين جمله آمده است به معني اين است كه متن از اين جا به بعد مربوط به كتاب مناقب ابن شهر آشوب است كه مترجم اشتباها در ترجمه خود اين جملات را ادامه حديث كتاب بحار الانوار دانسته غافل از اينكه اين قسمت، از كتاب ديگري است!!(قب به اختصار اشاره به كتاب مناقب دار
سند حديث:
اين حديث تقطيع دارد و نزد علما ضعيف هست و نزد علماي رجالي اعتبار ندارد.
بنا بر تحقيقي که در کتب رجال دربارة سند حديث به عمل آمد هر چند راوي اصلي حديث، (ضريس بن عبدالملک، از اصحاب امام صادق (ع)) موثق شمرده شده، ولي بعضي از رجال سند حديث تضعيف شدهاند و بعض ديگر توثيق ندارند. در حالي که حديث معتبر حديثي است که تمام سلسلة روات آن، لااقل توثيق داشته باشند. در نتيجه از نظر علم رجال شناسی، حديث جزو احاديث ضعيف به شمار ميآيد.
بر فرض که حديث را معتبر بدانيم! معناي حديث غير از آني است که صاحب برگة منتشر شده، برداشت کرده و دروغهاي ديگري را نيز به آن اضافه کرده است!
محتوائي حديث:
مولف کتاب سفية البحار اين حديث رادر باب فضائل عجم ها بيا ن کرده است. يعني ايشان از اين حديث فضيلت براي عجم تلقي نموده .جالب است بدانيد قبل از نقل اين حديث، مرحوم شيخ عباس، این آيه را در تاييد سخنش در فضيلت عجم ها نقل مي کند :
تفسير علي بن إبراهيم: «ولو نزلناه على بعض الأعجمين فقرأه عليهم ما كانوا به مؤمنين»(شعراء/198)، قال الصادق(عليه السلام) : لو نزل القرآن على العجم ما آمنت به العرب، و قد نزل على العرب فآمنت به العجم، فهذه فضيلة العجم؛ (خداوند در کتاب خود فرمود) هرگاه ما قرآن را بر بعضى از عجم غير عرب) ها نازل مى کرديم … و ايشان آن را بر اعراب مى خواند، (اعراب به دليل شدت تعصب) به قرآن ايمان نمى آورند!))
امام صادق عليه السلام فرمودند: «اگر قرآن بر عجم نازل مي شد اعراب به آن ايمان نمي آوردند و اين قرآن بر اعراب نازل گشت و عجم ها ايمان آوردند پس اين خود يک فضيلتي است براي عجم ها».
مستدرك حاكم:
و در ادامه حدیث دیگری از کتاب مستدرک حاکم می آورد :
«قال(ص): لو كان الإيمان معلقا بالثريا لناله رجال من العجم؛ اگر ايمان (در آسمان) به ثريا آويخته بود مرداني از عجم (تلاش مي كردند و) به آن دست مي يافتند.» (ر.ك: سفينة البحار، واژه عجم)
و نکته بسیار مهم برای اهل علم جهت آشکار شدن دروغهای نویسنده متن اینکه ::::
اگر در متن حديث نيز دقت شود، بيان نشده «العرب شيعتنا و العجم عدونا» بلکه بيان شده «شيعتنا العرب، وعدونا العجم». در برگردان فارسي هم مي توان تفاوت اين دو نوع بيان را فهميد:
الف: اعراب شيعيان ما هستند و عجم ها دشمنان ما هستند.
ب: شعيان ما اعراب هستند و دشمنان ما عجم هستند.
اين دو معني کاملا با هم تفاوت دارند .که در روايت معني دومي مطرح شده نه اولي.
در بيان اولي اين مطرح مي شود که گروه اعراب، شيعه هستند و گروه عجم، دشمن اهل بيت هستند که اين با نص آيات قرآن و روايات فراوان در تضاد است و شواهد تاريخي نيز برخلاف آن است زيرا بسياري از اعراب شيعه نيستند بلكه حتي مشرك هستند.
در حالي كه عرب و عجم معني لغوي خاصي دارند .در حقيقت معناي لغوي عرب به معني با فهم وشعور و فصاحت هست و عجم به معني خِنگ و گُنگ است. حال مشخص مي شود معني حديث اين است كه؛ شيعيان، عرب (با فهم و درک) واقعي هستيم و آن عربي که دشمن اهل بيت(ع) است در حقيقت، عجم(گنگ و بدون منطق) واقعي است.
مي بينيد که امام اين سخن را چه زيبا بيان کرده اند و دشمنان ايشان چه مضحک و خنده دار اين حديث را تحريف نموده اند .
علاوه بر اينکه در اينجا چند اشتباه توسط اشكال كننده صورت پذيرفته است؛
1. توضيح مؤلف درباره حديث را جزء حديث دانسته؛
2. توضيح مؤلف را نيز اشتباه ترجمه کرده است. ترجمه صحيح مؤلف سفينة البحار اين است:
«عربي که شيعه ما باشد ممدوح و شايسته است (پس معيار شايستگي، شيعه بودن است) اگر چه عجم و غير عرب باشد و اما عجم (غير عرب) که دشمن ما اهل بيت باشد مذموم و ناشايسته است (پس معيار مذموم بودن، دشمني با اهل بيت است) اگر چه عرب باشد.»
3. عبارت ادامه مطالب درباره رفتار خليفه دوم است: «لمّا ورد سبي الفرس أَرَادَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ بَيْعَ النِّسَاءِ وَ أَنْ يَجْعَلَ الرِّجَالَ عَبِيدَ الْعَرَبِ… ؛ هنگامي که اسيران ايراني وارد مدينه شدند خليفه دوم خواست که زنهايشان را بفروشد و مردانشان را بردگان عرب قرار دهد … .» در حالي كه مترجم اين را جزء سخنان امام حسين(ع) گرفته است !
علاوه بر اينکه دنباله حديث را نيز نقل نکرده است. مؤلف سفينة البحار در تقبيح بيشتر کار خليفه دوم، بيان امير مومنين(ع) به عمر را مي آورد: «فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) قَالَ أَكْرِمُوا كَرِيمَ كُلِّ قَوْمٍ … ؛ اميرالمومنين عليه السلام به خليفه دوم اعتراض کرد که اينکار را نکن چرا که رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرموده است که بزرگان هر قومي را گرامي بداريد … .»
حال به تحريف اين حديث توسط آن شخص اشكال كننده، دقت نمائيد :
از حسين بن علي: «ما از تبار قريش هستيم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ايراني ها هستند. روشن است که هر عربي از هر ايراني بهتر و بالاتر است و هر ايراني از دشمنان ما هم بدتراست. ايرانيها را بايد دستگير کرد و به مدينه آورد، زنانشان را بفروش رسانيد و مردانشان را به بردگي و غلامي اعراب گماشت.»
بنابر آنچه گفته شد، ترجمه و برداشت بدخواهان از حديث، به طور كامل با حقيقت و بيان مرحوم شيخ عباس قمي متفاوت است و عبارت خليفه دوم، كه جنبه نژاد پرستانه دارد به امام(ع) نسبت داده شده است در حالي كه خلاف واقعيت است.
نظر از: امین [بازدید کننده]
آقای ادمین! اینکه به افراد غیر تازی گفته بشه عجم، یعنی نفهم و فاقد درک و شعور ، بی احترامی نیست؟ شما از یه طرف میگین اعراب ( نفرین اهورامزدا برآنان) به کسانی که زبانشان برایشان بیگانه و گنگ بود، عجم میگفتند؛ حالا این تا حدودی قابل درک و منطقیه. ولی اینکه به تازی یا عرب بگن داری شعور و درک و به افراد رومی و ایرانی و یونانی بگن عجم،یعنی فاقد درک و شعور و خنگ و نفهم، کاملا تبعیض قومیتی رو ثابت می کنه. بعد از طرفی گفتید، پیامبر گفته ایرانیان دانش را در ثریا هم باشد، میابند. یعنی تعریف کرده. اصلا دفاعیه شما ضد و نقیض است. روشن و شیوا و رسا دفاع کنید. ما نفهمیدیم این امامان اسلام و پیامبر محمد که میگن دشمن ایرانی ها بودن یا دوست ما. بعدشم مگه نمیگین اسلام دین برابری بوده، پس چرا پیامبرتون محمد برده رو خرید؟ چرا با باعث و بانیش جهاد نکرد؟ چرا مانع جنایت و برده داری در زمان فتح قادسیه نشدن؟ چه بعدش چه در زمان قادسیه؟
نظر از: علی میرزایی [بازدید کننده]
از امام صادق نمیتونه باشه چون این حرف رو کسی میزنه که در لشکر سمتی داره یا در جنگ قراره شرکت کنه یا فرمانده یا فرماندار هست .. امام صادق یک استاد دین بوده که شاگردان زیادی تربیت کرده …این حرف رو کسی میزنه که در جنگها حضور موًر داره که تایین تکلیف میکنه با اسرا چکار کنید ….ای کاش کلا منکر میشدید
نظر از: رضا [بازدید کننده]
تف به ناموس عرب
تف به بزرگ عرب
تف به گور اعراب
تف به خاندانی که مادرشون زن پدرشون نبودن صرفا برده های جنسی بودن که هرشب زیر خواب یکنفر بودن
تف به ناموس ایرانی بیغیرت
نظر از: Rrr [بازدید کننده]
کلمه عجم یک صفت هست نه اینکه فقط فقط به ایرانی ها گفته میشده
نظر از: زرشک [بازدید کننده]
خیلی سعی کردین ماستمالی کنین ولی بدترش کردین
طبیعیه که کسایی که موجودیتشون در این شرایط صدق میکنه سعی کنن تکذیب کنن ولی عرب همیشه از فارس متنفر بوده
هیچوقت هم برای غیر فارس کلمه عجم بکار نرفته یه کم تاریخ بخونین
نظر از: صمد مهدی پور [بازدید کننده]
با سلام
ای کاش امام زمان مهدی موعود (عج) که بنابر مصلحت غیبت صغرایی داشت یک ظهور صغرایی هم داشت تا این یاوه گویان دست از این دشمنی ها برمی داشند. به امید ظهور آن عزیزمان
نظر از: آرمین [بازدید کننده]
اگر امام حسین این حرفو زده باشه جا داره که بگم امام حسین واقعا بی شرف و بی معرفت بودن خودشو ثابت کرده و من همین الان از مسلمان بودن خودم انصراف میدم ولی به احتمال خیلی زیاد این حرفو نزده و واقعا جا داره که اضافه کنم خدا لعنت کنه اون کسایی رو که به دروغ و عمدا این حرفا رو از زبان امام حسین درمیارن و با این کاراشون همه ایرانی های سرتاسر دنیا رو در بحط و حیرت و سرگردانی کامل قرار میدن
نظر از: رضا [بازدید کننده]
الان که بدتر شد از امام صادق گفته شده. دوست عزی شما اومدی ابرو درست کنی کلا سرشو قطعکردی.جالبه چطور برابری بوه ولی همشون غلام و کنیز داشتن.اعراب حاطر بودن جون بودن تا زنان ایرانی بدست بیارن
نظر از: بهروز [بازدید کننده]
قربان نظر اون کسم که گفت حتی اگه امامم گفته باشه نوکرشم امام ما امام محبت و عشق خالص بااین خرفها لکه دار نمیشه
نظر از: علی [بازدید کننده]
کاملا واضحه که امام حسین گفته شیعیان ما از اعراب و دشمنان ما از عجمان هستند،همه میدونن که واژه ی عجم درمورد ایرانیها بکار برده میشده و میشه،و چنانچه حدیث از امام صداق باشه که دیگه بدتر،چون امام صادق رو مووس شیعه میدونید،خودتون رو دارید گول میزنید
نظر از: حسن حجتی [بازدید کننده]
خدا بی بهره کند از رحمت خودش کسی که این شبهه ها را در میان ما رواج می دهد .
این سخنان از امام معصوم بعید به نظر میاید .
نظر از: آزاد [بازدید کننده]
پاسخ نیاز نبود که کلا حدیث دروغ بود پس شبهه را از ریشه رد کنید برادر من این توضیحات یعنی چه امام حسین یا امام صادق چه فرقی میکند اصلا این جور حدیث ها از معصومین دور است السلام علی اهل بیت رسول الله
نظر از: علیرضا [بازدید کننده]
اگر امام حسین این حرف را میزد باز من آرزوی نوکری امام حسینو داشتم
نظر از: ali [بازدید کننده]
https://delneweshteha.files.wordpress.com/2012/05/ajam.jpg اصل سند را دریافت کنید
نظر از: میلاد [بازدید کننده]
با سلام ، ممنون من احادیث غرض ورزی های مشابه در شبکه ولایت و سایتشون مشاهده کردم و کلیپ هاشو دانلود کردم قانع شدم. به دوستانی که این موضاعات براشون جالبه و مهم توصیه میکنم سری به سایت شبکه ولایت و کلیپ ها وهابیت و رو شدن دستشون رو توسط شبکه ولایت مشاهده کنید.زنده و پاینده باشید .
نظر از: داریوش [بازدید کننده]
دفاعیات بسیار ضعیفی بود رد کردن کل مطلب بسیار با درایت تر از دفاع و توجیه آن بود و موجبات تفرقه می گردد به نظر بنده اصالت دین مبین اسلام مهمتر از احادیث و نقل قولهائی است که به اشخاصی منتسب میشود جوهر همه ادیان الهی خوبی به دیگران و خداپرستی است که موجبات رستگاری در دنیا و آخرت خواهد بود .والسلام
نظر از: میلاد [بازدید کننده]
با سلام درود بر اهل بیت ، مطالبت و دفاعیاتت ضعیف بود.
پاسخ از: حضرت خدیجه ماهشهر [عضو]
با سلام
شما با اشاره ای که در تصویر بود باید پاسخ را دریافت کرده باشید .
از پاسخ احتمالی شما به این شبهه استقبال می کنیم
باتشکر
نظر از: ali [بازدید کننده]
انچه حضرت گفته درزمان ساسانیان بوده و ممکن است درست باشد
پاسخ از: حضرت خدیجه ماهشهر [عضو]
سلام
با ان رای ، همان سخن خلیفه دوم بودن این سخن قبول میشه و اینکه این سخن از عقیده خلیفه دوم حکایت داره که امام صادق علیه السلام فرمودند
نظر از: ....... [بازدید کننده]
…ان شاء الله ک همه بیدار و هشیار باشیم… و از حیله دشمنان اسلام در امان بمانیم
پاسخ از: حضرت خدیجه ماهشهر [عضو]
سلام
آمین
و تشکر و احترام
نظر از: پایگاه پویش [بازدید کننده]
بسمه تعالي
باسلام
ضمن پاسداشت ايام اربعين سيد و سالار شهيد حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام
معاونت پژوهش حوزه هاي علميه خواهران در پايگاه پويش پذيراي شما پژوهشگران محترم مي باشد.
اين پايگاه اخبار ايام هفته پژوهش را به اطلاع جامعه دين پژوهي حوزه هاي علميه خواهد رساند
نياز هاي پژوهشي خود را از پايگاه پويش مطالبه کنيد
پيشنهاد از شما اجرا از ما
درر هفته پژوهش به ما سر بزنيد
آدرس پايگاه معاونت پژوهش
www.pooyesh.whc.ir
با تشکر
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات