درباره کیفیت اتصال رسول خدا با قرآن، خود قرآن اظهار نظر کرده است آنجا که فرموده : « هیچ بشری را نرسد که خدا جز وحی یا از آن سوی پرده با او سخن گوید . یا فرشته ای می فرستد تا به فرمان او هر چه بخواهد به او وحی کند . او بلند پایه و حکیم است . » (سوری ، 51)
برخی می گویند آغاز وحی در ماه رمضان بوده چرا که به روایات مربوط به تحنث رسول خدا (ص) در غار حرا آمده که آن حضرت در ماه رمضان به عبادت آنجا می پرداخته . البته روایتی از امام محمد باقر نیز بر این امر وجود دارد ( طبقات الکبری ، ج 1 ، ص 194)اما اینکه بعثت در 27 ماه رجب است چکونه با نزول نخستین آیات در ماه مبارک رمضان با هم قابل جمع است . گویا تنها راه آن است که نخستین آشنائی رسول خدا (ص) با ملک را پیش از نزول آیات نخست سوره علق بدانیم و این مطلبی است که در برخی از نقلها هم آمده است . (الصحیح ، ج 1، ص 195)
مباحث کلامی در باب روایات وارده از سوی راویانی که منسوب به آل زبیر هستند یا به عایشه یا ابن عباس هستند مطرح است . این دسته از روایات در باب زمان رویت ملک توسط رسول خدا برای بعثت ایشان و حالت خواب یا بیدار بودن ایشان، میگویند که بر پیامبر بسیار سخت و گران بوده که پیامبر شود و وحی را دریافت کند. مسلم گرفتن سخن خدا در حالی که انسان طبع بشری خود را دارد امری است که دارای دشواری است ولی دلیل نمی شود پیامبر اسلام به نبوت خود شک کند و یا به آن حالت آگاهانه نداشته باشد. البته صریح قرآن پاسخ داده و آیات گویای این هستند که پیامبر بصیرت تمام به رسالت و وحی خود داشت .
قل انني علي بينه من ربي (انعام ، 57)
قل هلاه سبيلي اىعوا الي الله علي بصيره انا و من اتبعني ( يوسف، 108)
نقل به اختصار ار کتاب : تاریخ سیاسی اسلام سیره رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) ، رسول جعفریان ص225.
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات