نویسنده: حمیده فرحانی فر ترم هشت(سطح 2)
مقدمه
دین یهود یا شریعت حضرت موسی (ع) بر پایه 13 اصول بنا شده است که به اصول ایمان یهود معروف هستند. 6 اصل اولیه به توحید و نحوه ی نگرش به وجود خداوند اختصاص یافته اند.
تثلیث یا سه گانه باوری یکی از اعتقادات بنیادین مسیحیت است که براساس آن خدای یگانه در سه شخص خدای پدر، پسر را که در عیسی مسیح تجسم پیدا کرد و خدای روح القدس می باشند.
خالق و آفریدگار این عالم خدای یگانه است و امکان ندارد غیر او خدایی وجود داشته باشد. او دارای وجودی محض و بی نهایت است و لازمه این دو ویژگی یگانگی اوست. حتی اگر هم جهانهای دیگری وجود داشته باشد. باز خالق آنها خدای یگانه خواهد بود.
هر سه دین یهود، مسیحیت و اسلام چه قدیم و چه در حال حاضر به یگانه بودن خدا اعتقاد دارند پرستش خداوند را قبول دارد ولی در هر دین اختلافاتی هم وجود دارد. گرچه در مورد دین یهودیت و مسیحیت اصل دین تغییر کرده ولی مسیحیت اعتقاد دارد که سه خدا همه یک خدا هستند و به نوعی خود را موحد می دانند.
عقیده یهود و مسیحیت و اسلام درباره جهان آخرت و پایان جهان (معاد)
در تعالیم بسیاری از ادیان خبر از وقوع آخر الزمان و پایان دنیا در زمان نامشخصی در آینده آمده است. در حالی که چنین حادثه ای با نابودی تمدن بشری یا پاکسازی زمین از زندگی انسان در اذهام تجلی می یابد.
که اغلب مذاهب در تعالیم خود ادعا می کنند (برگزیدگان) یا (شایستگان) مذهبی حقیقی واحد، از حوادث آینده در امان خواهند ماند و به پاس کشمکش ها و رنج هایی که در این میان تحمل کرده اند به سوی بهشت رهنمون می شوند. هم چنین گفته شده ناشایستگان (بی ایمانان یا پیروان دیگر ادیان) با زندگی ابدی در دوزخ، سرگردانی معنوی یا نابودی روبرو می شوند. از منظر دیدگاههای میانه رو تر بهشت و جهنم واقعی نبوده، تشبیهی از حالات روحانی و معنوی در زندگی یا بعد از آن به حساب می آیند. این موضوع در کتب مذهبی با واژه(آخرت شناسی) شناخته شده و می توان رد پای آن را در ابتدایی ترین اعصار تمدن یافت. افسانه های مشهوری در ارتباط با پایان جهان وجود دارد. از جمله داستان (در گناروک) و کتاب مکاشفه. کتاب مکاشفه توصیف گر جنگ پایانی میان خیر و شر می باشد.
نبوت از نظر یهود، مسیحیت و اسلام
دیدگاه یهود درباره خدا، صفات و برخی اسامی منسوب به او می باشد. آیه یا پاسوق shemmayistael که بیانگر اقرار به و حدانیت خداست، این حقیقت را بیان می کند که: (بشنو ای بنی اسرائیل! خدای ما یکی است) (دواریم 6:4) بنابر باور یهودیت خدا دارای شخصیت است، اما بدین معنا نیست که او شخصیتی همانند انسان ها دارد، بلکه بیانگر برخورداری او از اراده و آگاهی است، به گونه ای که همه چیز، بنابر خواست او انجام می شود و او با مردم سخن می گوید و به نیایش و دعای آنان پاسخ می دهد. از سوی دیگر، ماهیت خداوند با مفهوم قادر مطلق بودن آمیخته است. او خدایی علیم، حی و حاضر پنداشته است. اما مهمترین ویژگی خداوند، ویژگی های اخلاقی او، همچون عدالت، مهربانی، راستی و بالاتر از همه است.
- حکمت الهی (هدایت عامه)
مبانی این دلیل عبارتند از:
1- حکمت الهی (هدایت عامه)
الف- جهان بیهوده آفریده نشده است. خداوند حکیم هیچ پدیده ای را عبث و بیهوده نیافریده است و جهان آفرینش هدف دارد: و ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما بطلا ذلک ظن الذین کفرو افویل للذین کفرو (و آسمان و زمین و آن چه را در میان آنهاست، بیهوده نیافریدیم این پندار کسانی است که کفر ورزیدند) (سوره ص آیه 27).
موجودات جهان آفرینش با هدایت تکوینی به سوی کمال نوعی خود در حرکتند: قال ربنا الذی اعطی کل سیء خلقه ثم هدی(گفت پروردگار ما آن (خدایی ) است که به هر چیزی آفرینش آن را داد و سپی راه نمود اصل هدایت عامه را در همه موجودات می توان سراغ گرفت)و غیره (سوره طه آیه 50)
2- قانون گذاری
الف- انسان موجودی اجتماعی است. از دیدگاه قرآن گرایش انسان به زندگی اجتماعی امری فطری است. یا ایها الناس انا خلقنکم من ذکر و انثی و جعلنکم شعوبا و قبائل لتعارفوا: ( ای مردم، ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را به صورت گروهها و قبایل بسیار قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. (سوره حجرات، آیه 13).
ب- از بهترین ویژگی های یک قانون، فطری بودن آن است: یعنی بر مبنای فطرت انسان ها باشد و نیز خداوند انسان را در این جهان آفریده تا با رفتارهای اختیاری خویش سرنوشت ابدیش را رقم بزند و اعمال اختیاری در گرو شناخت صحیح و دقیق است و چنین شناختی از ادراکات عادی بشر بر نمی آید. بشر هیچ گاه سمتغنی از وحی نبوده و نخواهد بود، چون برنامه دقیق زندگی منوط بر شناخت رابطه اعمال ما با نتایج اخروی آنها است و هیچ گاه دست حس(تجربه) و عقل به کشف این روابط به طور دقیق نخواهد رسید، زیرا از دسترس تجربه انسان خارج است. (محمد تقی مصباح یزدی، راه و راهنما شناسی، ص 2009).
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات