آيا اهل تسنن روايت مربوط به غديرخم را واحد مىدانند و متواتر نمىدانند يا آن روايتى را كه فرموديد حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمودند: سلام كنيد به على كه امير شماست؟
جواب: اين قسمت از روايت غدير را كه: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ شايد حتى سنّىها هم نتوانند انكار كنند كه متواتر است گو اينكه ملاعلى قوشچى مىگويد اين قسمت هم متواتر نيست.
اين قسمت آنقدر زياد نقل شده كه اهل تسنن هم انكار نمىكنند( علت زياد نقل شدن اين قسمت آن است كه در آن زمان از سخن پيغمبر نسخهبردارى نمىكردند كه همان جابنويسند بلكه به ذهنشان مىسپردند. طبعاً آن جملهاى از اين حديث كه بيش از هر جمله ديگر به ياد افراد مىمانَد آنجايى است كه اسم على عليه السلام برده شده: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاه). عده بسيار زيادى بودهاند كه قسمت اولش را هم كه مىفرمايد: ا لَسْتُ اوْلى بِكُمْ مِنْ انْفُسِكُمْ نقل كردهاند. شيعه اين قسمت را هم متواتر مىداند. ولى حديث سَلِّموا عَلى عَلِىٍّ بِامْرَةِ الْمُؤْمِنينَ را سنّىها هيچ قبول ندارند كه متواتر باشد و مىگويند اين خبر واحد است. شايد ما هم نتوانيم متواتر بودن اين حديث را اثبات كنيم (حالا من درست نمىدانم) و لزومى هم ندارد ولى تواتر اصل اين مطلب كه پيغمبر فرمود: ا لَسْتُ اوْلى بِكُمْ مِنْ انْفُسِكُمْ و مردم گفتند: «بَلى» و بعد فرمود: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ، اللَّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ (سفينة البحار، ج 2/ ص 306)
از نظر ما بديهى است. بعلاوه علماى اهل تسنن در اينگونه مسائل اتفاق نظر ندارند كه همه گفته باشند اين خبر متواتر است يا همه گفته باشند واحد است. بعضى از ايشان گفتهاند خبر واحد است و بعضى ديگر گفتهاند خبر متواتر است ولى معنايش آن نيست كه شيعه مىگويد بلكه پيغمبر فرمود هركس كه دوست من است و مرا دوست دارد، على را هم دوست داشته باشد. ما مىگوييم اين چه حرفى است كه پيغمبر در غديرخم مردم را جمع كند كه هركس مرا دوست دارد على را هم دوست داشته باشد! اين چه خصوصيتى دارد؟ على را فقط دوست داشته باشيد؟! مخصوصاً با ضميمه شدن ا لَسْتُ اوْلى بِكُمْ مِنْ انْفُسِكُمْ و نيز با توجه به كلمه «مولا» كه اساساً در هيچ جا به معنى دوست نيامده است. مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج4، ص: 751
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات