اگر پژوهش ها حقيقتا در راستاي تامين نيازهاي كشور باشد و خارج از سرزمين عمل نباشند؛ در اين صورت مي توان بر اقتدار علمي خود روز به روز افزود و سخن خودرا به گوش جهانيان رساند و صاحب سياستي برتر و دستي والاتر در دنياي سياست شد . همچنين مي توان به خودكفائي و شكوفائي رسيد و سرزمينه اي تازه فكري را فتح كرد .
هر موضوع و مساله اجتماعی را به صرف اینکه قابل تحقیق می باشد ، نباید مورد بررسی قرار داد. در انتخاب موضوع تحقیق ، باید به اهمیت مساله مورد نظر توجه داشت ، تا اگر واجد ارزش و اهمیت کافی نیست ، برای آن انرژی و وقت و بودجه انسانی بدون جهت تلف نگردد. ارزش کار محقق در صورتی قابل توجه است که با صرف حداقل زمان و کمترین نیروی انسانی و مالی ، بتواند موفق به کسب بیشترین نتیجه بشود( نبوی،بی تا : ۶۵)
زمانیکه محقق موضوعی را برای تحقیق بر می گزیند ، یا پیشنهادی را می پذیرد، به ارزش کار واقف است ، اصولا در این برهه از تحقیق ارزشها در کار تحقیق بسیار دخالت دارند.به همان نسبت که ارزش تحقیق بالاست ، به همان نسبت نیز انگیزه های بیشتری برای انجام آن در خود می یابد ، بنابراین اصل فراغت از ارزشها نه تنها در این برهه ، که در برهه ها و مقاطع دیگر تحقیق مطرح می شود. اما محقق باید بتواند ، ارزشهای اساسی تحقیق مورد نظر را به دیگران نیز منتقل نماید بنابراین محقق باید در آغاز طرح تحقیق ، در چند سطر ارزشهای اساسی تحقیق را مطرح نماید(ساروخانی ، ۱۳۸۵ ۱۴۵٫)
مقولهای که در تحقیق بسیار قابل توجه است، مقوله اهمیت و ضرورت تحقیق است. بسیاری از محققان، معتقدند که این دو مقوله، مجزا از هم هستند(دلاور، ۱۳۷۹، ص۲۱)؛ یعنی وقتی از اهمیت تحقیق سخن میگوییم، یعنی این تحقیق از نظر چه ابعاد و مؤلفههایی مهم است.
در یک نگاه کلی، پژوهشگر، اهمیت تحقیق خود را با نوع مسئلهای که انتخاب کرده، بیان میکند؛ اما باید مشخص کند که این تحقیق، در چه زمینهای از اهمیت بیشتری برخوردار است و این امر، میتواند حتی در ارائه طرح تحقیق، بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق،نقش اساسی ایفا کند (خاکی،۱۳۸۴، ص۲۸)؛ همانگونه که شناخت مسئله اصلی تحقیق، نشانگر ردیابی اصیل در تحقیق است(sekaran , 1992)
گام هاي اجرائي چكيده نويسي
در مقالات و تحقيقات پاياني و رساله اي علمي بايد چكيده فراگير و تمام نما باشد (خلاصه تمام مطالب نوشته شده باشد )
گام اول :مطالعه دقيق متن (خواندن + يادگرفتن + ياد سپردن)
گام دوم :بازخواني و شناسائي هسته (جمله يا جمله هاي در بر دارنده ادعا و پيوسته .(جمله اي بيانگر اثبات مدعا ) را جدا كند .
گام سوم :بازشناسي هسته و نشانه گذاري كلمات كليدي و جملات بنيادي و اصلي
گام چهارم : بازشناسي پوسته و كنار گذاشتن جملات پردازشي و پشتيبان :توضيحي و تمثيلي و..)
گام پنجم : بازنويسي هسته ها با ايجاد انسجام منطقي و رعايت پيوند مفهومي ميان آنها
گام ششم :بازنگري و بازنگاري پاياني با باز بيين متن اصلي . در واقع شما در چكيده بايد نتايج بدست آمده ذيل هر فصل يا بخش را با ذكر عنوان فصول و بخش های مربوطه بنويسي .
سلام دوست عزیز
ممنون از متن زیبا و دلنشینتون
خوشحال میشم به وبلاگ ماهم مراجعه کنید
http://blog-208.kowsarblog.ir/
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات